Liesbeth

Liesbeth

Mijn loopbaan ligt in het onderwijs. Ik ben als leerkracht en remedial teacher begonnen. Al snel heb ik mij gespecialiseerd in de diagnostiek en pedagogiek als orthopedagoog. Ruim 7 jaar  heb ik als onderwijsadviseur gewerkt en verschillende taken uitgevoerd. Van onderwijsadvies voor individuele leerlingen tot het begeleiden van schoolteams in hun schoolontwikkeling en individuele leerkrachtprofessionalisering. Een belangrijke vraag is en blijft voor mij hoe zorg je dat innovaties verduurzaamd worden in het onderwijs? Een deel van het antwoord ligt in het werken met de supervisiemethodiek. Zorg dat onderwijsprofessionals in beweging blijven en een open mindset hebben. Nodig professionals uit tot uitproberen, nieuwsgierig blijven, ruimte om te falen, kennis en ervaring delen, zelfreflectie.

Tijdens mijn functie als docent/onderzoeker van de master Educational leadership heb ik de vraag naar het verduurzamen van onderwijsinnovaties verder verkend. Leiderschap in onderwijs is essentieel om schoolteams in beweging te laten zijn. Niet om voortdurend te innoveren, wel om dagelijkse het risico van onderwijs aan te kunnen gaan. Geen dag, geen kind, geen klas is hetzelfde. Tijdens het doceren van de leerlijn visie heb ik gezien dat een visie ontwikkelen wel lukt als directie samen met schoolteams. Al dan niet met een extern bureau. Maar hoe zorg je ervoor dat de visie zich ook daadwerkelijk ontvouwd in het dagelijks onderwijs? Inspireren, intellectueel uitdagen, motiveren, betrokkenheid tonen zijn essentiële kenmerken om verandering in onderwijs te begeleiden. Als ik je mag begeleiden in jouw of jullie leervraag dan zul je merken dat ik deze kenmerken zal inzetten om jouw/jullie in beweging te brengen.

Ik heb ruime ervaring in professionalisering van leerkrachten /docenten. Maar je kunt mij ook prima benaderen voor beleidsvraagstukken in onderwijs. Met name als het gaat om passend onderwijs en voorbereiding op accreditaties. In de vertaalslag van theorie – praktijk ligt mijn kracht, vanwege mijn analytisch en kritisch vermogen. In de werkrelatie ben ik toegankelijk, spontaan en betrouwbaar.

Zoals je kunt zien op mijn LinkedIn pagina heb ik ervaring in het primair, speciaal(basis)onderwijs, mbo en hbo onderwijs.

Toon lef en kwetsbaarheid om te laten zien wie je bent in dat wat je doet!

Werk in allerlei sectoren vraagt om doelgericht en rationeel handelen. Ik wens ieder toe dat hij of zij zijn mens-zijn kent, durft te verkennen, bekennen en kan erkennen om toe te voegen als integraal onderdeel van de eigen vakbekwaamheid.

( Liesbeth, 2016 )